10 PETUA ELAK STRESS MUSIM COVID-19

Posted by webmaster 22/03/2020 0 Comment(s) Coretan Suzyhoney,

Jika bertenang pun kita tidak boleh lakukan, keadaan bakal jadi lebih keruh. Kita akan ditekan dengan stress dan kegelisahan tak berkesudah. Ketahuilah dik, rasa begini buat keadaan jadi huru-hara saja.

Yang mana sedang tertekan atau stress dengan perkara begini, boleh pilih salah satu daripada 10 petua elak tekanan ini di rumah:

1. Bunga Kenanga Hutan dimasukkan ke dalam air panas. Kemudian dibuat air mandi ketika ia masih panas.

2. Daun Pudina Tempatan direbus dengan 1 gelas air sehingga mendidih di dalam periuk yang bertutup. Tapis lalu diminum ketika masih suam ya.

3. Daun, bunga dan kulit buah Limau Bali dimasukkan ke dalam air panas yang baru lepas mendidih. Biarkan beberapa minit, tapis lalu diminum ketika masih panas.

4. Biji Jintan Hitam ditumbuk lumat lalu dimasukkan ke dalam air suam. Minum sekali pada setiap hari sehingga selesai 31 Mac nanti.

5. Buah Betik masak dimakan ketika perlu.

6. Biji Selasih Hitam direndam ke dalam secawan air panas. Mulut cawan ditutup dengan sebiji gelas dan dibiarkan sehingga biji Selasih kembang berwarna putih. Minum ketika panas ye!

7. Pokok Kangkung Air tanpa akar dibasuh bersih. Kemudian dipotong kecil. Dimasak lalu dimakan dengan nasi. Lakukan sekerap boleh.

8. Seulas Bawang Putih dimakan pada setiap pagi.

9. Pokok Gelang Pasir tanpa akar secukupnya dibasuh bersih lalu dimakan mentah sebagai ulam.

10. Pokok Pegaga dengan akar dibasuh bersih lalu direbus dengan air secukupnya sampai mendidih. Setelah sejuk, tapis lalu diminum ye.

Semoga dengan semua petua ini, jadi asbab untuk kita lebih dapat ketenangan dan tidak cemas di musim wabak Corona Virus ini. 

Share kan posting ini agar semua dapat manfaat.

SuzyHoney,
Tenteramkan jiwa-jiwa manusia di bumi ini Ya Rabb!

Click untuk share

Leave a Comment