Sayuran Yang Menambah Susu Ibu

Posted by webmaster 06/04/2020 0 Comment(s) Petua Amalan Tradisional,

Ibu lepas bersalin perlu menitikberatkan pemakanan yang sihat supaya kandungan susu badan sentiasa mencukupi untuk keperluan bayi.

Disini dikongsikan beberapa jenis sayuran utama yang boleh membantu memperbanyakkan susu ibu yang senang didapati dan mudah dimasak juga sedap dimakan.

Bayam

Bagi memenuhi keperluan vitamin dan mineral, bayam adalah sumber kalsium, zat besi, vitamin K, A, dan asid folik yang baik. Asid folik sangat penting untuk wanita yang sedang menyusu. Sayuran hijau yang berdaun gelap mengandungi phytoestrogen yang bagus untuk kesihatan tisu payudara dan laktasi.

Lobak Merah

Lobak Merah tinggi beta-karotena dan vitamin A. Jus lobak sangat baik untuk ibu-ibu menyusu dan minum secawan jus lobak sebelum makan tengah hari boleh meningkatkan bekalan susu ibu pada waktu petang.

Asparagus

Asparagus mengandungi serat, asid folik, vitamin A, C, dan K. Asparagus juga mengandungi satu lagi asid amino penting (tryptophan) yang boleh merangsang pengeluaran prolaktin (hormon utama yang terlibat dalam penyusuan) dan seterusnya meningkatkan bekalan susu.

Semoga Bermanfaat!

#SuzyHoneyHerbs
#TipsKesihatanSuzyHoney

Leave a Comment